Direktlänk till inlägg 13 april 2011

Bloggen tippar div 4 SV Skåne 2011

Av 1938 - 13 april 2011 21:51

Då har tiden kommit för bloggen att tippa serien 2011. Eftersom jag själv gärna undviker att lämna in KFF-tipset så blir detta min höjdpunkt inom tippningen. I tipset försöker jag vara så neutral som möjligt, därför börjar vi med...


1. Kulladals FF

Kommentar: Har lite svårt att vara en del av en förening om jag inte tror på det klubben håller på med. En klok satsning på egna spelare, där hemvändare som Endrit ingår, kombinerat med en bevisat hög klass (slog förra säsongen Kvarnby div 2 och Malmö City div 3 i MM!) samt spelare som verkligen kämpar för sin plats gör att jag både tror och hoppas på serieseger. Kan man bara hålla kvar spelet som man visade i slutet av förra säsongen så kan det nog gå vägen, även om träningsmatcherna långt ifrån varit perfekta. Det krävs mycket för att en serieseger ska uppfyllas, för jag undrar om serien inte är ännu svårare än de föregående åren när laget slutat utanför uppflyttning. Det kräver: Kontinuitet. Att spelare inte blir skadade och så inte tränarduon tvingas till omkastningar i startelvan var och varannan match. Det kräver: Målskytte. Håkansson måste leverera sina vanliga femton-tjugo mål för att hålla liv i Kulladals målproduktion. Det kräver: Vinst i både jämna matcher och vid mindre bra spel. Ett topplag tar poäng även om spelet inte fungerar och ett topplag vinner matcher som står och väger. Det kräver: Ostoppbara på hemmaplan. KIP måste fungera som ett fort med vallgrav runtomkring, här ska inga lag komma och dominera matcher... Det kräver: Att undvika svackor som 2010 bjöd på inledningsvis. Allt detta kräver förstås ett spelarmaterial som levererar, det blir inte lätt, särskilt inte med tanke på att en serieseger kräver att hålla lag som Hyllie, Prespa, Di Gule, Balkan bakom sig. Men jag tror...  

 

2. Hyllie

Kommentar: Hyllie har värvat mycket och klokt vad det verkar. Seath Sandmark verkar kunna leverera vad som är tänkt att han ska leverera. Men klarar Hyllie ta steget från att vara bottenkrigande till att bli topplag som är tänkt att dominera matcher. Jag tror det. Stark spelartrupp.


3. IFK Malmö

Kommentar: Inte många verkar tro på Di Gule trots att (eller beroende på hur man ser det: för att) man för inte så länge sedan spelade i div 2. IFK har haft en hög omväxling av spelare senaste åren och i år är väl inget undantag. Jag tror dock på att IFK:s vändning kommer i år och att man återigen blir ett topplag i en serie. Det kräver dock disciplin och ödmjukhet som laget delvis saknat senaste åren. 

 

4. Prespa Birlik

Kommentar: Prespa verkar liksom Hyllie har värvat till sig spelare som håller för högre nivå än div 4. Senaste målvaktsförvärvet är ett exempel på det. Sen handlar det också om att kunna spela ihop laget, har man hunnit det? Jag tror Prespa kommer att imponera på många men jag tror också att man behöver några år på sig i div 4 för att nå div 3. Nära men inte ända fram...

 

5. Pelister

Kommentar: Ett av två Trelleborgslag, kan man väl säga, som jag inte har mycket koll på. Malmölagen och Åkarp har ju Kulladal trots allt haft relativt nära relationer med senaste åren. Pelister tror jag kan bli riktigt stabila på hemmaplan men får desto svårare borta på inte vana platser. Kan inte se framför mig att Pelister blir ett bottenlag, tror på mitten...


6. Balkan

Kommentar: Balkan vet man aldrig var man har. Jag tror inte på att man direkt hittar tillbaka till div 3, vi tog ju deras bästa spelare, utan får nog stanna något eller några år i fyran först. Bara det inte blir Croatia-syndromet av det. Att åka till Rosengård och ta hem tre poäng är inte det lättaste. Mittenlag...


7. Åkarp

Kommentar: Här Kulladals första seger i serien 2010 kom. Åkarp har riktigt bra ungdomar på väg upp och det skulle inte förvåna mig om Åkarp hittas i div 3 inom några år, men inte i år och inte i denna konkurrensen. Åkarp är för bra för att åka ner men inte tillräckligt bra för att kriga i toppen.


8. Flagg

Kommentar: Spännande lag som det är farligt att placera här nere. Ser dock inte att man direkt är bättre än ovan nämnda lag men till hundra procent kommer man sno några trepoängare av dem trots allt. Stor skillnad på div 5 och div 4 vilket gör att jag tror anpassningen tar lite tid, har ju trots allt inte värvat lika friskt som Prespa.   

 

9. Östra Torp/Smygehuk

Kommentar:Antagligen dumdristigt att placera Östra Torp så långt ner men jag kan inget om laget vilket gör det lättare att placera dem långt ner än högt upp. Kommer säkerligen bevisa mig fel redan på fredag mot Balkan, men vi får se. Tror Östra Torp kommer kryssa mycket!

 

10. Eriksfält

Kommentar: Min gamla klubb! Trots all rivalitet säger mitt hjärta att Fältet klarar sig kvar genom kval. Har inte riktigt spelarmaterialet för att över tid leta sig högre upp i seriesystemet. Blivit av med två starka anfallare i Horvath och Olsson men har fått behålla bland annat vänsterkanten i Tom Johansson, krigaren Matte Nilsson och försvararna Gren och Cronholm. Främsta styrka: mittfältet. Matte Nilsson räddar åtminstone kvar laget i fyran när han slår in det avgörande målet i kvalet... Tändvätska för det röda laget i premiären det här. Kan alltid störa Kulladal. Fyra poäng mot Kulladal förra året!


11. Bunkeflo

Kommentar: Svår omställning att gå från div 5 till div 4, svår omställning att gå från offensivt topplag i div 5 till förmodat mer defensivt bottenlag i div 4. Tror Bunkeflo får svårt att hålla sig kvar i fyran, kanske kan blåsiga planer i Bunkeflo bidra till många poäng men det räcker nog inte...

 

12. Oxie

Kommentar: Tror inte mycket på Oxie. Visserligen ett jobbigt lag att möta, särskilt när de väljer grus som underlag, men nej... Oxie åker ur.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Glöm inte att sista dagen för att lämna in KFF-tipset är imorgon! Somliga har lämnat in sina tips men inte betalat så gör gärna det så ni blir registrerade och så att era tips räknas!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av 1938 - Lördag 11 maj 17:12


  I hemmamötet mot tabellfyran Bunkeflo gick Kulladal segrande med de stabila siffrorna 3-0. En ny nolla bakåt skvallrar om en oerhört säker defensiv med forne Olympicspelaren Axel Håkansson i mitten av trebackslinjen. Över nittio minuter är det i...

Av 1938 - Lördag 4 maj 15:43


  Kulladal tog på lördagen en stabil 1-0-seger i derbyt och tillika toppmötet mot nykomlingen Kvarnby. Det var två obesegrade lag som möttes på Kulladals IP. En stor del av den första halvleken var ett enda stort ställningskrig där det ändå var viss...

Av 1938 - 7 oktober 2022 16:00

Min tid som lagledare i Kulladals fotbollsförening är över. Med det går också den här bloggen i graven efter fjorton år. Som rubriken förtäljer så har allt sin tid. Jag har tappat motivationen som lagledare för seniorlaget under säsongen som gått. Må...

Av 1938 - 4 oktober 2022 19:15

Kulladal kan slutligen andas ut efter en minst sagt nervig höst. I majoriteten av matcherna har man suttit som på nålar och söndagens avslutande match var inget undantag. Det säger inte lite att Kulladal efter avslutad serie sitter med tredjeflest in...

Av 1938 - 4 oktober 2022 18:45

Seriespel Spelare Ma Mål Ass Gula Röda Mvp A
drian Aboujaefari (6)  - -  -  -  -  Ahmad Beida  2 (4) 1 - - - - Ali Haidar Jabbar 11 (4) - - 3 - - Anthony Olsson (1) - - - - - Arlind Tah...


Ovido - Quiz & Flashcards