Alla inlägg den 14 juli 2014

Av 1938 - 14 juli 2014 18:36

Då ska vi väcka bloggen till liv igen! VM-abstinensen börjar så sakta föras in i vardagen efter gårdagens euforiska avslutning. Så skulle nog många fotbollsälskare välja att se på det hela. För egen del är jag väldigt mycket nöjd med de 30+ dagar som VM varade och med hur det hela slutade (ni som känner mig vet vilka sympatier jag har för Bayern och Tyskland som land). Jag struntar liksom i att jag inte är tysk, utan väljer att glädjas med de folk jag årligen träffar på mina Tysklandsbesök. De förtjänar detta guld! Nu lägger jag lugnt och tryggt VM till handlingarna och åtminstone jag har fått tillräcklig energi som varar över hela denna höst som vi har framför oss i Kulladal. 


Ja, för nu drar vi snart igång igen. På rent Pålle-manér går vi ut hårt med åtta träningar innan Limhamns-matchen den 2augusti. Det behöver vi. På lördag är första träningen. Truppen kommer inte vara intakt till höstsäsongen, mer om det när jag tillåts göra det officiellt. Men i stort sett. Om det blir några nyförvärv får vi också vänta lite att se. Jag har inte fått några indikationer på det. Men det visar väl sig inom några veckor.


Skönt är att vi inte behöver oroa oss för några skador. Calle Nelin kom ju tillbaka redan innan sommaruppehållet. André Jönssons fot bör ha läks tillfredsställande. Kanske kanske kanske kan vi även få legendaren Jörgen Mellberg i träning efter ett vansinnigt långt uppehåll, åtminstone var det något han hintade om innan uppehållet. Återigen ska vi poängtera att Mellberg kommit till åren och kanske inte går in som någon Messi(as) men han kan bli den där "pappan" för spelarna som vi till viss del saknat efter att Henrik Nilsson trappade ner. Det betyder väldigt mycket. 


Ett friskt mittfält kan ge riktigt fin konkurrens. Kolla bara vilka som konkurrerar på innermittfältet: André Jönsson, Filip Ahlström, Arlind Tahiri, Martin Persso och Denniz Salih i första hand. Komplett skulle jag vilja säga. Arlind Tahiri missar tyvärr Limhamnsmatchen. Försvaret har varit stabilt under större delen av våren tycker jag och känns genomgående starkt. Med en frisk Calle Nelin finns heller ingen oro alls längst bak, Sebastian Larsson stod för några bra insatser efter sin comeback och Morgan Nielsen kan i lugn och ro stå på tillväxt i U-laget. Anfallet har varit lite klent men har kommit igång ordentligt mot slutet - en del tack vare André Håkanssons återfunna målform. Kunde vi fått en snabb j-vel bredvid honom hade det varit fint. Några spelare lär missa begynnelsen av hösten men jag tycker att vi har bra bredd på truppen. Denna truppen är tillräcklig för att vi ska kunna sätta upp målet att klättra i tabellen under hösten. Prio ett är naturligtvis att undvika återkval. 


Jag längtar en hel del efter lördag. Det ska bli skönt att dra igång igen. Hemma är inte hemma, Kulladal är hemma för min del - så det ska bli skönt att komma hem igen. Vädret med sol, regn, sol och lite regn måste för övrigt ha gjort planen väldigt fin.


Vi ses på IP!


Ovido - Quiz & Flashcards