Alla inlägg den 13 maj 2014

Av 1938 - 13 maj 2014 21:50

Idag gratulerar jag en av mina bästa vänner. Det handlar naturligtvis om min förre lagledarkollega Lars "Baffe" Bergquist som fyller 55år! Baffe är utan tvekan den Kulladalare jag kommit närmast under mina år i föreningen. Under tre år hade vi tillsammans lagledaransvaret hos Kulladals seniorer. Sedan början av 2013 är han tillsammans med sin son, Simon ansvarig för p03:orna. Förutom mångårig KFF-ledare så är Baffe en trogen MFF-supporter och går nästintill på alla hemmamatcher. Det kan inte finnas en människa som tycker dåligt om denna underbara person. Bör väl tillägga att smeknamnet Baffe erhöll Lars Bergquist av Patrik Asp som ju hade hand om seniorlaget 2008 tillsammans med Pålle.


Ett stort grattis Baffe! 


 

Av 1938 - 13 maj 2014 10:30

När konstgräset introducerades på svensk mark blev det en enorm framgång för fotbollsföreningarna som därmed kunde träna utomhus året runt, i stort sett. Naturligtvis kom detta att bli en fördel då man slapp hålla till på grus eller gå inomhus över en längre period. På Kulladal lades konstgräset i början av 2000-talet. Det var ju jättebra att vi under perioden april-oktober kunde hålla till på naturgräs och från november-mars kunde hålla till på konstgräset. Men sen kom ju politikerna på det här med planunderhållningen. Det kostar mycket mindre att underhålla ett konstgräs jämfört med vanligt gräs som ska klippas, vattnas och kritas inför varje match. Det absolut tydligaste exemplet på detta var när man beslöt att anlägga konstgräs på Lindängen på en av gräsplanerna (!) istället för på gruset som ligger tjugo meter bort. Jag är dåligt insatt i kommunens ekonomi men kan förstå så mycket att Malmös ekonomi inte är superstark. Men ur en fotbollssynpunkt måste detta ha varit det sämsta beslutet som fattats sedan 1800-frös-ihjäl.  


Man tar alltså en fin gräsplan och förvandlar till konstgräs. Konstgräset har idag blivit ett så pass vanligt inslag att vi spelar på underlaget minst varannan match, för U-laget räknat. Att hålla det till konstgräs vinter och naturgräs sommar är en jättefin lösning när vi har det klimat som vi har. Som det är nu, med matcher på konstgräs då och då kommer skadorna att avlösa varandra. Efter Olympic-matchen där vi ställde upp med flera A-spelare gick Hozan Faridoons och Ridah Abeds ljumskar sönder. Nu senast i raden av Ljumskkile som vår trogne supporter, Perry Åsbrink kallar oss för är Jonathan Malmqvist som fick bryta gårdagens träning efter ljumskproblem. Spelare har klagat på ryggproblem. Jag fick själv bryta min fotbollskarriär på grund av för hårt underlag vid ett enda speltillfälle. Jag hatar konstgräs efter det. Vi har fått två allvarliga knäskador på vårt eget konstgräs när Tobinho Sjöbäck gick sönder 2012 och Jörgen Mellberg 2013. Men jag köper naturligtvis att man under en längre period håller till på konstgräset istället för att hålla paus eller ha grus, då kan kroppen anpassa sig efter det hårdare underlaget. Men måste vi under denna period, mitt i maj, spela seriematcher på konstgräs...?


Skapa flashcards