Alla inlägg den 25 augusti 2011

Av 1938 - 25 augusti 2011 22:59

Då var det dags för ännu en omgång i div 4 SV Skåne, vi är nu framme vid omgång 17 av 22. Omgången inleds imorgon kväll när Eriksfält tar emot Prespa hemma på Lindeborg kl 18.30 och avslutas med matchen Åkarp - Flagg på söndag kl 15. Låt oss titta närmare på förutsättningarna som gäller.

 

Tabellen

 

1. Åkarp 16 +28 37p

2. Prespa 16 +21 36p

----------------------

3. Kulladal 16 +25 34p

----------------------

4. Hyllie 16 +9 26p

5. ÖT Smyg 16 -5 23p

6. IFK M 16 +1 22p

7. Balkan 16 -1 22p

8. Bunkeflo 16 -4 21p

----------------------

9. Flagg 16 -6 19p

10. Oxie 16 -19 18p

----------------------

11. Eriksf 16 -21 14p

12. Pelist 16 -27 10p


Matcher omg 17:

 

Eriksfält - Prespa fredag kl 18.30 Lindeborgs IP 

11. Eriksf 16 -21 14p

2. Prespa 16 +21 36p

Första mötet: 1-1.

Odds på Nordic Bet: 5,10    5,75    1,50

Mitt tips: 1-3

Fältet har en mycket tung period bakom sig med flera förluster på följd. Div 5 2012 verkar nästan oundvikligt. Vi hoppas dock på våra rivaler i söder när laget imorgon möter tvåan Prespa. I motsats till Fältet så är Prespa formstarka om vi bortser från förlusten mot än mer formstarka Oxie. Prespa verkar dock mycket beroende av sin mittback Baskim Sopi, när inte han spelar så verkar laget tappa. Första mötet slutade alltså oavgjort sen Fältet stulet en poäng i slutminuterna genom Andreas Dilton. En mycket rättvis poäng sedan Fältet dominerat stora delar av matchen på Heleneholms IP. Tror på en stabil Prespa-seger men hoppas såklart på Fältet!


Hyllie - Bunkeflo söndag kl 14 Hyllie IP

4. Hyllie 16 +9 26p

8. Bunkeflo 16 -4 21p

Första mötet: 1-0 till Bunkeflo

Odds på Nordic Bet: 1,50   5,00   3,65

Mitt tips: 1-0

Hyllie har efter en stark våravslutning förlorat flytet och segern senast mot jumbon Pelister säkrades först efter en vändning 1-2 till 3-2 i andra halvlek. Hyllies åtta poäng upp till tredjeplatsen är nog lite för många för att nå kval som bästa trea, kanske börjar motivationen försvinna så smått. Man ska dock inte glömma att Hyllie för tillfället är närmare kval nedåt (7p) än kval uppåt (8p) Bunkeflo slåss för att undvika kval nedåt, dit det endast skiljer två poäng, men förlusten mot Balkan senast skvallrar om kvalplats. Jag tror ändå klass slår motivation i detta fall.


Kulladal - IFK Malmö söndag kl 14 Kulladals IP

3. Kulladal 16 +25 34p

6. IFK M 16 +1 22p

Första mötet: 2-2

Odds på Nordic Bet: 1,50   5,00   3,65

Mitt tips: 2-1

IFK Malmö tillhör knappast seriens bästa lag men de verkar trots detta ändå vara en av Kulladals tuffaste motståndare. Lagen ägde varsin halvlek i matchen på Stadion och hade det inte varit för Joel Bang Berg så hade Prespa haft en segers försprång istället för två poäng! Men hemma på Kulladal bör Kulladal vara det starkare laget och nog har man en starkare trupp än Di Gule. Tror dock det blir en tajt match över nittio minuter!


Pelister - Östra Torp Smygehuk söndag kl 14 Ymorvallen

12. Pelist 16 -27 10p

5. ÖT Smyg 16 -5 23p

Första mötet: 0-0

Odds på Nordic Bet: 2,70   4,35   1,85

Mitt tips: 2-1

Jumbon Pelister måste börja plocka poäng om man vill nå div 4-spel 2012. Frågan är dock om loppet inte redan är kört med åtta poäng upp till kval. Då måste man ändå ta sig förbi Fältet som är fyra poäng framför. En seger i derbyt mot ÖT kan i vilket fall som helst vara en bra början. ÖT har märkliga resultat bakom sig, vinst 4-3 mot serieledande Åkarp men förlust 1-5 mot tredjeplacerade Kulladal! Jag tror faktiskt Pelister för tillfället är det starkare laget av de båda.


Oxie - Balkan söndag kl 15 Oxie IP

10. Oxie 16 -19 18p

7. Balkan 16 -1 22p

Första mötet: 3-1 till Balkan

Odds på Nordic Bet: 2,25   4,00   2,25

Mitt tips: 2-2

Två formstarka lag möts på Oxie IP söndag. Det skvallrar också oddsen på NB om där det är helt jämnt. Fortsätter de båda lagen i detta tempot de satt igång under höstens början så kommer de båda inte ha några problem att klara sig kvar utan kval. Innan serien var jag övertygad om att Oxie skulle åka ur direkt, i våras fick jag det bekräftat, efter tränarbytet trodde jag att laget bara hade tillfälligt flyt men nu, nu får jag erkänna min okunnighet när Oxie bland annat slår Prespa! Balkan har jag under hela säsongen varit övertygad om att de har en stor potential, men att det skulle dröja till hösten innan den kom fram tycks vara lite försent. Nytt kontrakt är givet!


Åkarp - Flagg söndag kl 15 Åkarps IP

1. Åkarp 16 +28 37p

9. Flagg 16 -6 19p

Första mötet: 2-1

Odds på Nordic Bet: 1,50   5,00   3,65

Mitt tips: 0-2

Jag är helt övertygad om att Åkarp INTE vinner div 4 SV Skåne. Jag misstänkte/misstänker att laget skulle tappa under hösten och det visar om inte annat förlusterna mot ÖT S och Prespa. Nu fick man dessutom sin förstamålvakt skadad i förlustmatchen (0-4) mot Prespa och det gör inte saken lättare. Flagg får en utmärkt chans att ta poäng efter fyra raka förluster. Mickey och Torres-bröderna plockar ner pajasen Folkesson. Heja Flagg!


Inför Kulladal - IFK Malmö senast lördag-kväll. Sextonmannatruppen uttagen ikväll.


Missa inte referatet från Fältet - Prespa imorgon! Missa inte matchen Fältet - Prespa imorgon! 18.30 Lindeborgs IP, kom och stötta Fältet!


Ovido - Quiz & Flashcards