Alla inlägg under juli 2009

Av 1938 - 23 juli 2009 18:36

Då var det återigen dags för match. Imorgon klockan 19 spelar Kulladal mot Åkarp, som denna säsong befinner sig i division 5.


Kulladals startelva:


Svårt veta hur Micke och Pålle kommer att ställa upp med laget. Dels vill man ju spela in laget som skall möta höstsäsongen, men samtidigt vill man ge plats åt nya spelare som kan provas. Får jag friheten att sätta upp laget blir det så här (förutsatt att alla spelare är friska, kvar i laget och redo för match):


Tonny

Danne Jönsson Henke Calle

Söder Martin P Endrit Freij

Håkansson Jönsson


Avbytare: Joel, Tobbe, Jurlander, Freskim, Mogge, Mumme


Joel och Tobbe är helt klart spelare för startelvan men en träningsmatch bör tillåta lite nya spelare. Mogge tycker jag gott kan få spela en halvlek, för att se hur han klarar av det. Spännande med Håkansson och Jönsson på topp som kan bli riktigt bra tillsammans, om allt vill sig väl. Söder gjorde en bra insats sist, och bör få chansen på nytt?


Väderprognos:

Sol? Molnigt

Temp? Kring 20grader

Nederbörd? Risk för regn

Vind? 8m/s (nordöstlig)


Motståndarna:

Åkarp har bara förlorat en match på sina tolv inledande matcher. Dessutom har man hela åtta vinster. Med detta befinner man sig på andra plats på samma poäng som serieledande Uppåkra, och har lag som Bjärred bakom sig. Det blir således ett hyfsat tufft motstånd.


Resultat? Kulladals avslutning mot Hittarp visade att man kan spela och därför tror jag på en seger även här, 3-1.

Av 1938 - 23 juli 2009 11:39

Ber om ursäkt för en något försenad onsdagens liknelse men här kommer den efter att mitt nät strejkat igår!


Daniel Jansson, 20år, mittback/högerback Kulladals FF


John Terry, 28år, mittback Chelsea FC


Det är främst vid dessa två spelares ytterligheter jag finner likheten. Danne är en spelare man inte kan låta bli att tycka om, med sin uppoffrande spelstil för övriga laget. Den engelska speltyp som kännetecknas i svenska landslaget av Tobbe Linderoth och Olof Mellberg men som alltmer börjar försvinna i dagens fotboll. För mig är Danne en renodlad mittback, men han har gjort det bra på sin högerbacksposition och gör väldigt sällan bort sig i matcher. Mickes drag med att sätta fyra mittbackar i försvaret i sista matchen visade sig vara positivt. För mig är John Terry lika med engelsk fotboll, åtminstone på 90-talet, det vill säga han är en av de som lever kvar från denna eran. En spelare som alltid ligger på gränsen för hårt spel, en spelare som gör allt för laget, gråter i medgång och i motgång, en spelare man inte vill ha i sitt motståndarlag. Jag vet inte om jag är ensam om att se detta hos Daniel Jansson. I det rent spelmässiga hittar jag likheter i starkt huvudspel, farlig i offensivt straffområdet och utmärkta glidtacklingar. Däremot kan jag inte se John Terry framför mig på en högerbacksplats...


Imorgon är det alltså dags för träningsmatch hemma mot Åkarp klockan 19. Eftersom höstsäsongen nu drar igång tidigare än väntat (tidigare än jag väntat i alla fall) mister fredagslistan sin funktion och utgår. Istället kommer en inför-match!

Av 1938 - 20 juli 2009 13:03

Det börjar dra ihop sig för höstsäsong! Nu har laget börjat träna igen som vanligt och i helgen väntas träningsmatch, fredag kl 19 hemma mot Åkarp. Den 31juli om inget ändrats spelar Kulladal mot Borstahusen hemma.

Bloggen finns som vanligt på plats för analys och rapportering från matcherna. Det blir även läge att prova sms-rapportering för er som vill och såklart för egen del med i matchen mot Borstahusen. Mer om detta i nästa vecka.


Om inget annat kommer onsdagens liknelse att dyka upp onsdag då med Daniel Jansson. Fredagslistan dyker även den upp, då på fredagen.


Precis som rubriken antyder så finns en ny räddning uppe att skåda... 

Av 1938 - 17 juli 2009 22:12

En något sen fredagslista dyker här på kvällen upp, den nästsista i ordningen eftersom höstsäsongen snart drar igång. Denna veckas lista handlar om Kulladal som stadsdel, vad gör den värd att besöka och vilka platser är värda att besöka? Nedan kommer min lista på vad som måste ses...


1. Kulladals Idrottsplats


Att ha något annat på förstaplatsen vore lite konstigt för mig eftersom det är här en stor del av min uppväxt varit förlagd. Med tiden har idrottsplatsen förändrats, från att ha haft två grusplaner så finns det numera ingen alls. Den lilla planen som ligger belagd till höger efter "luckan" var länge en plats för knattarna och för klasslagsturneringen. Det måste jag säga jag saknar lite, men samtidigt har gräsplanen öppnat upp och gett stora ytor. Att konstgräset och idrottshallen kommit till har gjort idrottsplatsen mycket attraktiv, och såklart Kulladals stoltheter i KFF. När Kulladal går upp i allsvenskan och blir ett nytt Chievo kommer jag att minnas tiderna med galler på målen, varför vet jag inte...


2 Per Albins Hem


Nåväl, kanske inte så välbesökt som idrottsplatsen men att ha en tidigare statsminister som bott på Kulladal tycker jag är stort och något stadsdelen bör vara stolt över. Vad jag vet kan man boka huset och använda till möten i dag. Huset ligger beläget snett emot idrottsplatsen och ligger såklart på Per Albin Hanssons väg. Utanför finns statyn över en av Sveriges mest omtyckta statsministrar.


3 Kulladals bangolf


Precis bredvid KFF:s hemmaplan finns en mycket fin minigolfbana med arton hål. På sommaren ett välbesökt ställe som alltid sköts på ett utmärkt sätt. Har på senare tid gjorts om något vad gäller hinder på banorna, och detta visar väl att utvecklingen fortgår och att banorna som slits ofta renoveras. Minigolf är ett lika mycket måste på sommaren som glass...


4 Per Albins Krog


En trevlig krog som man ofta kan se besökas av Kulladalspelare. Pizzorna håller hög klass och kan avnjutas med en kall öl på en varm sommardag. Trevliga servitörer/servitriser som bjuder på sig själv. Krogen erbjuder uteplatser som på sommaren, om vädret är bra, ofta är upptagna. Inomhus finns storbildsteve, och här är då och då fotboll igång.


5 Kulladals spelbutik


Bästa spelbutiken i staden, eftersom det var här jag fick ett av mina 13rätt system för ett antal år sedan. Butiken har länge varit en stor supporter av fotbollsklubben och bland annat kan man se ett foto där hela KFF står uppradat på grusplanen för ett antal år sedan. Spelar du på hästar bör denna butik besökas, för här kan man...


Bubblare:

Kulladalsskolan - Fin skola som blivit än mer attraktiv med idrottshallen på Kulladals IP...

Trädgårds-Paletten - Måste ju bara nämnas, till julen skall bara julgranen köpas här...

Kulladals torg - Begränsat med butiker, är väl kanske inte det hjärta som det bör vara i Kulladal...


En intressant omröstning, åtminstone för egen del, har lagt uppe i en vecka nu. Dryga 50% av de som röstat är överens om att en toppskytt bäst skulle förstärka Kulladal, antingen Ken Hansson eller Magnus Olsson. Richard Rosdahl verkar vara den "son" som man vill ha hem. Jag kan bara säga att jag hoppas det blir så, för honom vill jag se i den mörkblåa tröjan igen. Ingen av de som röstat vill ha tillbaka Ayhan Garip, och enstaka letar sig utanför de tre ovannämnda.

Bloggen tillbaka i nästa vecka!

Av 1938 - 15 juli 2009 12:56

Tonny Tindberg, 21år målvakt Kulladals FF 

René Adler, 24år målvakt Bayer Leverkusen

 

När Kulladals succémålvakt från förra året, Fiznik, beslutade sig för att inte spela vidare i Kulladal var jag orolig över att Kulladal inte skulle hitta någon fullgod ersättare. Men det skulle snabbt visa sig att denna oro var obefogad när Tonny Tindberg hämtades in efter tidigare spel i lokalrivalen Eriksfält och i sin första match gjorde en strålande insats och bidrog till seger och en nolla bakåt i sin första match, hemma mot Hyllie och vinst 2-0. Jag tycker Tonny växt med uppgiften under säsongen och ingett trygghet där bak. Matchen mot Olympic diskuterades det huruvida Tonny kunde ha tagit Olympics ena mål men det är så också det enda som givit upphov till diskussion om tveksamt ingripande. Min liknelse grundar sig främst i utmärkt läsande av spelet. Både Adler och Tonny har sina främsta egenskaper i spelet på linjen, med utmärkta reflexer och vältajmade utrusningar som sällan går åt skogen. Adler har på senare tid växt fram och sakta kunnat ge tyskarna hopp om en ny stormålvakt efter Kahn. Neuer i U21-landslaget är dock inte långt ifrån. Hoppas Tonny fortsätter göra fina insatser för Kulladal i höst, för det lär behövas om man vill nå en topplacering i år. 

Av 1938 - 13 juli 2009 16:01

Malmölag i andra serier:


Allsvenskan: BP - Malmö FF 


Brommapojkarna var laget Malmö skulle möta efter förra omgångens snöpliga förlust mot Kalmar på övertid. Första halvleks första halva var imponerande, så till vida att Malmö dominerade händelserna. 1-0 kom också genom U21-landslagsspelaren Molins, snyggt skott utifrån borrat i målvaktens vänstra hörn. Om det inte varit för att Molins sedan blev utvisad så är jag övertygad om att MFF vunnit denna match, för BP var inget vidare. Men Malmös krätfgång fortsätter, och BP fick utjämnat i en andra halvlek som man inte så konstigt dominerade. Man ska väl inte skylla på oflyt när det händer samma sak om och om igen... Hamads stolpskott i andra halvleken var åtminstone oflyt, inget annat att säga om. Nästa match är sista innan serien vänder, måndag hemma mot Halmstad.


Sandqvist och Dixon ser ut att lämna klubben, men det gör väl egentligen ingenting eftersom Dahlin och Sudic är bättre.  


Eftersom jag länge haft ett nytt mål per vecka tänkte jag numera ha finaste räddningarna att lista, för visst måste även posten längst bak hyllas!

Av 1938 - 12 juli 2009 17:33

Så här ser programmet ut för bloggen veckan som kommer:


Måndag - Liten rapport från BP-MFF

Onsdag - Onsdagens liknelse: Tonny Tindberg

Torsdag - Om möjligt, en liten rapport från kvällens Kulladalsträning

Fredag - Fjärde och nästsista fredagslistan: Kulladals sevärdheter

Av 1938 - 12 juli 2009 01:21

MFF:s spelfördelare Labinot Harbuzi stack till Turkiet alltså. Jag kan tycka det är ett mycket intressant land att spela i och i ett lag där han blir nyckelspelare, istället för att bli bänkad i typ Udinese. Jag önskar Labbe all lycka till, han har gjort grymma insatser för MFF och vann så en förtjänad U21-plats, landslaget nästa, bara att han måste hitta en jämnare nivå. Är han dålig så är det rätt illa men är han bra så är det magiskt, men han är ung! Den dagen Labbe och Zlatan spelar tillsammans drömmer jag om på nätterna. Eftersom Labbe har lite band till Kulladal så följer bloggen hans vidareutveckling i nya klubben, ja okej MFF och Genclerbirligi måste komma överens först kanske, men bör väl inte vara några problem.


Lycka till Labbe!


Skapa flashcards